بسم الله الرحمن الرحیم 

اول از هر چیز عید سعید فطر را بر همه مسلمانان مبارک باد و انشاءالله نماز روزهایی که در شرایط سخت گرفتن قبول باشه 

همه ما می دونیم ذکات فطریه یکی از اعمالی است که بعد از ماه رمضان باید بپردازید 

تا روزه شما مورد قبول باشد 

خب در همین موقع چند سوال در ذهن انسان ها به وجود می آید 

ذکات فطریه چقدراست 

جواب ایت اله مکارم شیرازی

1-ذکات فطریه چقدر است ؟

ا اهداء سلام و تحيات و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما، به بخش پاسخگويي برخط دفتر حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي خوش آمديد
لطفا مطالب زیر را در رابطه با فطریه و کفاره و زمان عید مطالعه فرمایید:
بر اساس اعلام نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ هشت هزار تومان (8,000 تومان) و سایر شهرها مبلغ هفت هزار تومان (7,000 تومان) و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ بیست هزار تومان (20,000 تومان) اعلام شده است.
در زکات فطره خوراک شخصي خود انسان ملاک نيست بلکه خوراک معمولي اهل شهر و يا محل ملاک است بنابراين، کسي که هميشه برنج ميخورد ميتواند زکات فطره را از گندم بدهد. 
برای اطلاع از احکام زکات فطره لطفا این لینک را مطالعه فرمایید:
https://makarem.ir/main.aspx?reader=1&lid=0&mid=2238&catid=6508&pid=61772 
و کفاره تاخير و عذر، به ازاء هر روز يک مد طعام(معادل 750 گرم گندم و مانند آن) و يا اطعام يک فقير (حدود 2500 تومان) که بايد به مصرف نان يا طعامي برسد که يک انسان را سير کند، همچنين پرداخت پول بجاي کفاره کافي نيست مگر اينکه يقين داشته باشد که فقير، آن را صرف نان مي کند.و کفاره عمد بابت هر روزه يا 60 روز روزه گرفتن است و يا دادن 60 مد طعام به 60 فقير مي باشد.
و در مورد زمان عید فطر تا این زمان، مشخص نشده و در صورت اعلام معظم له ، متعاقباً از طريق بخش اخبار همين سايت اعلام خواهد شد

*آیت‌الله علوی گرگانی

طبق اعلام دفتر معظم‌له مبلغ کفاره غیر عمد برای هر روز ۲ هزار تومان پول نان برای فقراست.

همچنین مبلغ فطریه برای هر نفر از گندم حداقل ۶ هزار تومان است و از برنج هم به ازای هر نفر سه کیلو از برنجی که غالباً مصرف می‌کنند داده شود و قیمت متوسط آن ۳۰ هزار تومان است.

*آیت‌الله شبیری زنجانی

دفتر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۸ هزار تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم تعیین کرده است.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم حدود ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد.

همچنین مبلغ ۲ هزار تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۲۰ هزار تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.

کسی که نماز عید فطر می‌خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی‌خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد

*آیت‌الله سیستانی

حداقل مبلغ فطریه در قم برای هر نفر ۶ هزار تومان (براساس قوت غالب گندم) و  تهران ۸ هزار تومان ، همچنین کفاره غیر عمد روزی ۲ هزار تومان و مبلغ کفاره عمد روزی ۱۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

*آیت‌الله جوادی آملی

حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر بین ۸ هزار تومان (براساس قوت غالب گندم) است.

همچنین کفاره غیر عمد روزی ۲۵۰۰ تومان و مبلغ کفاره عمد روزی ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

*آیت‌الله سبحانی

حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر ۷ هزار تومان (براساس قوت غالب گندم) و بر مبنای قوت غالب برنج هم قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف است.

همچنین کفاره غیر عمد روزی ۲ هزار تومان و مبلغ کفاره عمد روزی ۱۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

*آیت‌الله وحید خراسانی

میزان زکات فطره برای هر نفر، سه کیلوگرم گندم است که مکلّف می‌تواند پول آن را طبق قیمت گندم محل خودش محاسبه و به فقیر بپردازد.

در بعضی شهر‌ها مبلغ هر کیلوگرم گندم ٢٥٠٠ تومان است؛ لذا این دفتر میزان زکات فطره را به احتساب سه کیلوگرم گندم، ٧٥٠٠ تومان اعلام می‌نماید

آیت‌الله حسین نوری همدانی

 زکات فطره برای کسانی که قوت غالب‌شان گندم است برای هر نفر حداقل ۸۰۰۰ تومان و برای کسانی که می‌خواهند قیمت برنج پرداخت نمایند طبق قیمت برنج مصرفی سه کیلو گرم محاسبه شود.

البته طبق نظر وی قوت غالب ملاک نیست و کسی بخواهد فقط قیمت گندمرا بدهد کفایت می‌کند.

همچنین کفاره افطار روزه غیر عمدی برای هر نفر روزی ۲۰۰۰ تومان و کفاره افطار روزه عمدی برای هر روز ۱۲۰۰۰۰ تومان است.

رهبری

حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر ۸ هزار تومان (براساس قوت غالب گندم) و بر مبنای قوت غالب برنج هم قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف است.

همچنین کفاره غیر عمد روزی ۲۵۰۰ تومان و مبلغ کفاره عمد روزی ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

زمان وجوب زکات فطره از غروب شب عید فطر است و مراجع تقلید، تأخیر پرداخت آن را بعد از نماز عید جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند.

ولی اگر دسترسی به فقیر ندارد، می‌تواند مقداری از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و برای مستحقی که در نظر دارد یا برای هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را می‌دهد نیت فطره کند.

اما اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند(به قصد قربت) فطره را بدهد.